Zaterdag 30 juni 2018 - Houvast wordt 15 - allen naar de BBQ!!! (klik voor meer info)

Buxusmot

De plaats waar je terecht kan met alles rond ontspanning zoals kookideetjes, tuinoplossingen etc...

Buxusmot

Berichtdoor Mona1 » do 10 mei, 2018 11:21

Wie met een tuin met buxus...en geveld door de mot
Het containerpark ligt vol
Ofwel duur bestrijden met chemie maar ik haak sowieso af wegens hond

Misschien tip... heb hem ook via iemand die 't toepast mét resultaat
1 l water, 1 l natuurazijn, 10 cl bruine zeep
Om de paar dagen t/m eind mei

De rups eet enkel de blaadjes...dus de wortels blijven intact

Ik probeer alleszins
Mona1  Niet gespecifieerd

Re: Buxusmot

Berichtdoor Prutske » za 12 mei, 2018 12:57

Hier vliegen de buxusstruiken eruit (ik vind ze eigenlijk toch niet mooi :wink: ) en komt er een bij- en vlindervriendelijk alternatief
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)
Prutske  Niet gespecifieerd

Berichtdoor Catephia » za 12 mei, 2018 19:34

Ik vrees dat het onbegonnen werk is. Tenzij je 5 keer per jaar sproeit, jaar na jaar.
Je kan dan eigenlijk beter andere planten zetten, planten die ook kunnen bijdragen tot de biodiversiteit ;-)
we think caged birds sing when indeed they cry
Catephia  Man

Berichtdoor Prutske » wo 16 mei, 2018 13:28

Catephia schreef:Ik vrees dat het onbegonnen werk is. Tenzij je 5 keer per jaar sproeit, jaar na jaar.
Je kan dan eigenlijk beter andere planten zetten, planten die ook kunnen bijdragen tot de biodiversiteit ;-)

Voila, dat ga ik ook doen. Al die chemicaliën komen in het milieu terecht, andere insecten lijden eronder... En buxus is ook geen inheemse plant.
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)
Prutske  Niet gespecifieerd

Berichtdoor Bruno » do 17 mei, 2018 19:56

Ik had er maar 1 maar heb gewoon iets anders gezet.
Ik hou niet van bestrijdingsmiddelen in mijn tuin. Maakt ook veel stuk wat een tuin net wel nodig heeft. De bijtjes, de vogels, eigen huisdieren,...
Still Alive
Bruno  Man

Berichtdoor Mona1 » wo 06 jun, 2018 16:09

Ik had mijn buxushaag laten staan wegens veel werk om ze uit te doen en grotendeels zicht van mijn tuin om zeep.
Sedert 2 dagen schiet ze opnieuw in 't groen, zonder sproeien.
Sowieso zal de mot er volgend jaar opnieuw zijn...maar ik laat ze dan maar vreten, wetend dat 't wel in orde komt blijkbaar.
@cathepia...blijkbaar is zomaar sproeien ook geen oplossing en moet je de juiste timing weten tssn eitjes leggen, ontpoppen,...en etc... Klopt dat volgens jou want jij kent er wat van ?
Ik wil chemisch bestrijden liefst vermijden...voor de natuur, mijn hond en andere nuttige beestjes. De koolmees heeft wel een feestje gehad blijkbaar... zat hier vol...
Als ik zie wat mijn overbuur heeft gesproeid... :doh:...en klagen dat 't hem zoveel heeft gekost...

Berichtdoor Catephia » do 07 jun, 2018 10:27

als je wil sproeien, moet je inderdaad juiste tijdstip kennen. En de Buxusmot heeft verschillende generaties, dus komt het neer op 4/5/6 keer sproeien per jaar.
Na een paar, als je al dat geld optelt dat je uitgegeven hebt om te sproeien, had je er al iets veel mooiers kunnen van maken.

Ik kan alleen maar pleiten voor inheemse soorten. Waarom? Die zijn aangepast aan ons klimaat, die worden hier gekweekt. geen gevaar op import waarbij dan ook pestsoorten worden geïmporteerd (De buxusmot is hier geraakt door import Buxus uit Azie waar wat rupsen opzaten). Al die handel van exotische planten levert gewoon een gevaar op voor de biodiversiteit. Momenteel sterven massaal ons Gewone essen af... een belangrijke boom voor ons bosecosystemen. maar een schimmel ingevoerd uit buitenland doet 90% of meer van die bomen nu afsterven.
Er circuleren nu al alternatieven voor buxus, die er wat hetzelfde uit zien... terug planten uit Azie etc. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voor die ook weer een pestsoort meebrengen.

Waarom inheemse soorten belangrijk zijn, een voorbeeldje:
Op onze inheemse wilgen, of op zomereik kunnen bij ons meer dan 400 soorten insecten leven die gebonden zijn aan die wilg of zomereik. 400 soorten! Dat op hun beurt weer voedsel is voor spinnen, vogels, vleermuizen, etc... Die houden elkaar ook in evenwicht.
Op een uitheemse soort als bv amerikaanse eik leven amper een 10 tal soorten insecten.
Waar zijn de vogels het meest content mee? Eerste is een gedekte tafel, tweede oogt groen (het is een boom) maar eigenlijk is het voor veel dieren een soort van woestijn, zonder eten.

Dat geldt ook voor andere uitheemse planten als Rhododendrion, hortensias, etc...
Niet dat je geen uitheemse plant mag hebben in je tuin. Zie je dat graag, zet er dan. Maar hou er rekening mee dat de insecten, bijen, vogels, vleermuizen etc er weinig aan hebben. Vele mensen klagen dat er zo weinig vlinder zijn, veel minder dan vroeger. Maar wat willen we ook? Er worden in meeste strakke tuinen enkel maar planten gezet die uitheems zijn en oneetbaar voor de rupsen. Je kan helpen door inheemse soorten te zetten en zo de biodiversiteit te versterken.
we think caged birds sing when indeed they cry
Catephia  Man

Berichtdoor Mona1 » do 07 jun, 2018 11:21

Bedankt voor je reactie.
Boeiend om te weten...
Ik laat mijn haag dan maar elk jaar opeten, zonder sproeien. Uiteindelijk zijn die koolmezen er blij mee en ik vind idd wel een alternatief én ben af van het enorme snoeiwerk aan die buxusbollen..ook al vind ik het jammer.
Dus bvb ilex crenata is ook geen oplossing want is ook aziatisch en wordt nu volop aangeprezen met waarschijnlijk dan als gevolg dat je daar op termijn ook miserie mee krijgt...? Net zoals de bamboe wat jaren geleden (ook gehad en plots geveld door ziekte).

Mona

Keer terug naar Huis-, tuin- en keukentips