Vaders hebben nauwelijks rechten ......

Hier kun je persberichten plaatsen die nauw aansluiten bij het thema "alleenstaand ouderschap".

Vaders hebben nauwelijks rechten ......

Berichtdoor Marc » ma 02 okt, 2017 12:30

‘Vaders hebben nauwelijks rechten wanneer men in een scheiding terecht komt’

De organisatie Centrum Ouders, die ouders steunt bij vechtscheidingen, heeft opnieuw verschillende ministers aangeschreven wegens de discriminatie van vaders in de rechtbank bij omgangsregelingen van de kinderen.
‘Per jaar plegen 70 vaders zelfmoord uit wanhoop en komen duizenden vaders in depressies terecht wegens de onrechtvaardige regelingen’, schrijft Centrum Ouders (afgekort CO2).

Moeder als hechtingsfiguur
‘Vaders hebben nauwelijks rechten wanneer men in een scheiding terechtkomt’, vindt Gert Coppens, directeur van CO2.
Hij noemt het een schande dat vaders decennia gediscrimineerd worden op basis van hun geslacht en dat kinderen slechts 50-60 uren in een maand mogen doorbrengen met hun vader.
‘Rechters klampen zich vast aan de hechtingstheorie van Bowlby uit de jaren 1940, die stelt dat een kind een vast hechtingsfiguur nodig heeft waar het troost kan vinden. Bowlby nam de moeder als hechtingsfiguur.
Veel onderzoeken toonden aan dat dit niet nadrukkelijk de moeder hoeft te zijn en dat een kind meerdere hechtingsfiguren kan hebben.
Omdat het maatschappelijk aanvaard werd dat de moeder de best zorgzame ouder is, werd dit min of meer een standaardregel.
Jaarlijks komen er zo gemiddeld 15.000 vaders bij die gediscrimineerd worden op basis van hun geslacht.’

Sinds 2006 werd de wet ingevoerd dat de rechter voorrang dient te geven aan co-ouderschap, tenzij de rechter een grondige motivatie heeft om een andere regeling.
Coppens: ‘Maar rechters misbruiken vaak de hechtingstheorie om het kind aan de moeder toe te wijzen en de vader een slechts een bezoekrecht te geven.
Als de vader dan later een week/week-regeling vraagt, wijst men dit vaak af omdat het kind reeds de gewoonte heeft om alle dagen bij de moeder te zijn.
Een plotse ommekeer zou in het nadeel zijn van het kind. Zo creëert men opnieuw een excuus om de vader te discrimineren.
Geen enkel onderzoek bewijst dat het in het belang van het kind is om het meest van de tijd bij de moeder door te brengen.

Voor Geens is de zaak opgelost
Coppens wil zo snel mogelijk een oplossing tegen de discriminatie. ‘In januari 2017 werd opnieuw een parlementaire vraag gesteld door Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) aan minster Koen Geens (CD&V), waar opnieuw rond de vraag gefietst werd. Het antwoord was dat het een moeilijke kwestie is en daarmee was voor minister Geens de zaak opgelost.’ Nog dit jaar werd de vraag ook gesteld door Barbara Pas (Vlaams Belang) en opnieuw bleef dit zonder gevolgen.
‘Helaas voor tienduizenden vaders is het probleem nog niet opgelost’, betreurt Coppens.
‘Deze vaders leven zonder hun kind en worden in een financiële put geduwd.
Ondertussen schenden rechters de grondwet, de wet op gelijke kansen en de wet 2006 gelijk ouderschap bijna altijd.
Ook het verdrag van de rechten van het kind wordt ten slotte geschonden.’

(bron:Doorbraak.be)
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -
Marc  Man
Teamlid

Re: Vaders hebben nauwelijks rechten ......

Berichtdoor Fien » ma 02 okt, 2017 16:36

Wow, "in your face" zou ik zeggen. Van een confronterende titel gesproken.

Aan de papa van mijn kinderen :

Wanneer je als papa tijdens het huwelijk nooit tijd nam om met je gezin aktiviteiten te ondernemen, alleen maar kon zeuren over hoe druk je het wel had, en je je nachtrust nodig had tijdens je bijkomende studies, zodat de mama en baby-dochter apart sliepen om je maar niet wakker te maken, wanneer je als papa tijdens het huwelijk alles rond jezelf liet draaien, het moest gaan zoals jij het wou, of het ging niet, wanneer je als papa niets deed om de mama te helpen, in tegendeel, haar verweet haar eigen familie, enige hobby en vrienden niet op te geven, terwijl ze als een gek goochelde met haar tijdsschema om alles rond te krijgen (kind, huishouden, werk en toch nog iets van vrije tijd...) en haar bovenop nog verweet het goed te doen op haar werk terwijl jij moest zwoegen en het volgens jou niet voldoende vooruitging, wanneer je als papa tijdens de 2e zwangerschap de mama gewoon heb laten vallen thuis, wel niet uiteen, echter voor de mama voelde het alsof want ze stond voor alles alleen, kon op geen enkel begrip rekenen bij de zwangerschapskwaaltjes, ha neen, ze kreeg nog het verwijt een luilak te zijn en het expres te doen, want moe zijn tijdens een zwangerschap, dat is toch een fabeltje,... tja, wanneer de mama er bij de geboorte van jullie 2e kind finaal de brui aan het huwelijksleven heeft gegeven om het beste voor haar kinderen en haarzelf te kunnen geven...

dan plots

kon het wel, het papa zijn, want JIJ was de papa, dus JIJ had recht op. En de rechters, vooral de vrouwelijke rechters, die waren (en zijn nog altijd) dikke zeveraars die allemaal anti-papa zijn en die de papa's geen sikkepit gunnen. Maar JIJ ging je niet laten doen, want jij had je geïnformeerd, en inderdaad, alle studies over hechting en heel de rettemeteut, dat was allemaal dikke zever. JIJ had het recht op jouw kinderen 50%, en dat recht ging JIJ ook nemen. Dat de mama er tijdens het huwelijksleven er praktisch de hele tijd alleen heeft voor gestaan, telde absoluut niet, JIJ ging het vanaf nu maken als papa en de mama zou en moest je hiertoe alle kansen geven. En aangezien het niet lukte met psychologische terreur, werd alles maar op de rechtbank in het lang en breed uitgesmeerd. En ja, 13 jaar geleden kreeg JIJ "gelijk". JIJ kreeg je 50% verblijfsregeling... Het heeft je toen 6 advokaten gekost, maar met de 6e was het "bingo".

En de mama, die liet begaan. Die was uitgeput en volledig gekraakt. En ze was ook volledig gedesoriënteerd en begreep niet dat wat je tijdens het huwelijk niet kon, het plaats maken voor een gezinsleven, dat jij dit plots claimde wel te kunnen nu dat gezin niet meer bestond.

Echter, we zijn 13 jaar verder... JIJ staat nog steeds op je rechten, zelfs ondanks het feit dat je de verblijfsregeling de voorbije 4 jaar regelmatig zelf hebt opgeblazen wegens faillissement, burn-out, depressie, discussies met je oudste enz... Want inderdaad, JIJ bent de papa, en JIJ hebt recht op : recht om de kinderen bij mij te brengen wanneer je het niet meer ziet zetten, recht om ze een week, een maand, enkele maanden erna terug op te eisen, want het vonnis is week-week en daarom heb JIJ het recht ze zonder boe of bah terug mee te nemen. Dat de mama 2,5 jaar geleden terug naar de rechtbank is gegaan om dit spelletje te stoppen, is bij jou in het verkeerde keelgat geschoten. Want JIJ doet toch niets verkeerd, het zijn altijd de anderen die jou niets gunnen. Hoe durfde de mama JOUW rechten zo te fnuiken. En vooral hoe durft de rechter haar gelijk te geven en uiteindelijk de verblijfsregeling voorlopig te verbreken zolang JIJ niet inziet dat niet JIJ recht hebt, maar je KINDEREN recht hebben, en dat ze vooral recht hebben op een evenwichtige, positieve papa die eerst aan hun welzijn denkt ipv eerst aan zijn rechten! (oh ja, de rechter is natuurlijk een vrouw... wat opnieuw jouw stelling van alle vrouwen zijn bitches en tegen de papa's bestendigt...).

Me dunkt dat jij bovenstaand artikel reeds hebt gelezen en het jouw standpunt enkel maar kan staven. Wedden dat je me die binnen de kortste keren onder mijn neus duwt met een triomfantelijke "zie je wel"... :?

Fien

PS : elke scheiding is anders, elke situatie is anders. In het artikel gaat het over vechtscheidingen. Me dunkt dat er veel gevallen zijn waar beide ex-partners een regeling treffen waar ze beide tevreden over zijn, of het nu een klassieke regeling is, een bi-locatie of ergens iets tussenin.
"Bonne" ne s'écrit plus avec un "C" !!
Fien  Vrouw

Berichtdoor Prutske » ma 02 okt, 2017 17:10

Fien :pet:
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)
Prutske  Niet gespecifieerd

Berichtdoor minoe » ma 02 okt, 2017 17:23

Mij werd vijf jaar geleden (spreken 2012) vlak af door mijn advocaat gevraagd of ik ( de mama) wel co-ouderschap week-week zag zitten, heb ik geantwoord dat de kinderen evenveel recht hadden op hun vader dan hun moeder en dat hij niet alleen de lusten mocht ervaren ( om de twee weken een weekend of zo) maar ook de lasten van het ouderschap...ik had het toen héél moeilijk in die beginperiode om ze te missen..maar ben heel blij dat ik toen dit geantwoord heb...ik snap inderdaad niet dat ondanks het een vechtscheiding is tss twee volwassenen de kinderen veelal nog steeds als speelbal gebruikt worden...vroeg of laat krijgen ze de rekening hierover nog gepresenteerd denk ik dan..maar ja ondertussen moeten meerdere papa's of soms mama's wellicht ook...de harde noot kraken en hun kinderen missen . Echt jammer
Life is like photography, you use the negatives to develop
minoe  Vrouw

Berichtdoor Marc » ma 02 okt, 2017 18:21

minoe schreef:...vroeg of laat krijgen ze de rekening hierover nog gepresenteerd denk ik dan..

Dat was een gedachte welke ik me ook steeds heb voorgehouden.
Maar naarmate de tijd/jaren verstrijken, vrees ik dat dit niet het geval zal zijn.
Eénzijdige berichtgeving, die éne klok maar horen luiden.... noem het voor mijn part 'brainwashen' zorgt voor 'onherstelbare' schade.

En wanneer je dan dit arikel leest , en het is mijn inziens toch niet uit de duim gezogen, zijn er toch nog vele vaders die veel moeten missen, terwijl ik eigenlijk dacht dat op het vlak van scheiding er toch al meer rekening werd gehouden met de vader. Natuurlijk hangt veel af hoe een scheiding verloopt .... Zij die nog steeds samen door één deur kunnen zullen héél zéker er ook voor zorgen dat de andere 'ouder' optimaal mee kan zorgen voor het/de kind(eren) én dus weinig of niets zal hoeven te missen .
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -
Marc  Man
Teamlid

Berichtdoor Werner » wo 04 okt, 2017 12:32

Fien schreef:Me dunkt dat er veel gevallen zijn waar beide ex-partners een regeling treffen waar ze beide tevreden over zijn, of het nu een klassieke regeling is, een bi-locatie of ergens iets tussenin.

Gelukkig maar.
Bijkomend voordeel: als de ouders tevreden zijn, dan zijn de kinderen dat (meestal) ook. :D
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)
Werner  Man
Teamlid

Berichtdoor piep » ma 09 okt, 2017 19:08

Mijn ervaring:
(en ik weet: dit is enkel mijn verhaal...)

Bij het gesprek met de notaris zei de papa dat 'een week-week regeling voor hem echt niet ging in verband met zijn werk'. (Hij heeft een normale job).
Toen ik vroeg wat er zou gebeuren als ik hetzelfde zou zeggen, kreeg ik als antwoord van de notaris: ' maar mevrouw, dat kunt u als moeder toch niet zeggen?'
Toen ik vervolgens vroeg waarom de papa dat wel kon zeggen, werd ik wel heel vreemd bekeken.
Gevolg: de kinderen zijn 90% van de tijd bij mij.

Het is enkel mijn ervaring, maar als ik lees over de rechten van papa's (of mama's) dan is mijn eerste gedachte toch wel 'Ja, en de plichten???'
Loesje: "misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn"
piep  Vrouw

Berichtdoor Bruno » di 10 okt, 2017 11:36

Ook mijn ervaring...

Echt strijden voor co-ouderschap heb ik niet hoeven te doen. Ik zou het wel gedaan hebben, en ik denk met reëele kansen.
Ik treed bij als men zegt dat gaat over rechten en plichten. Veel ouders zijn er soms wel, soms niet. Misschien moeten we gewoon weer niet zo stereotiep denken, moeders versus vaders, maar gewoon ouders. Wat mag je verwachten van een ouder die zich verantwoordelijk gedraagt?

Waar ouders die steeds hebben willen opnemen en toch aan het korte eind trekken vind ik dit heel schrijnend. Waar ouders die niet nemen vind ik dat ze soms teveel kansen krijgen ten koste van de kinderen.

Bruno
Still Alive
Bruno  Man

Keer terug naar Vers van de pers