laptop onder handen nemen?

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Prutske

laptop onder handen nemen?

Bericht door Prutske » 15 nov 2013, 09:47

Mijn laptop (Toshiba) begint af en toe tilt te slaan. Ik krijg geregeld de melding dat de harde schijf bijna vol is (en blijkbaar heeft zoonlief daarvoor eens iets gedownload), hij is erg traag, loopt geregeld vast en onlangs was hij zelfs volledig gecrasht (blauw scherm).
Hoe maak ik die nu best 'schoon' ?Met welke betalende of gratis programma's? Alles eraf gooien zie ik voorlopig even niet zitten. Er zijn namelijk naast twee gewone printers ook twee speciale labelprinters op geïnstalleerd, en die instellingen kan ik niet zelf terugzetten. Er draait ook een traceringsprogramma op dat via een server werkt.
Ik ben nu al twee weken aan het wachten op de IT'er die zou langskomen om hem even na te kijken en meteen ook de nieuwe versie van ons eindejaarsprogramma te installeren, tijd om zelf actie te ondernemen dus. Als hij vervangen moet worden, is dat ook zo, maar dan moet het wel asap zodat alles terug vlot werkt tegen de eindejaarsdrukte (voor ons begint die wat vroeger :wink: )
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

reintje

Re: laptop onder handen nemen?

Bericht door reintje » 15 nov 2013, 11:45

Ik moet zeggen, ik ben altijd al heel goed geholpen geweest met dit: http://www.oplossing.be/geinfecteerd-sp ... appenplan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het duurt wel even, maar het werkt wel.
Succes!
live and let live

Duiker

Bericht door Duiker » 19 nov 2013, 18:38

Hoi,

Ik zal even de nerd van dienst spelen. Vanop afstand is het heel lastig om een diagnose te stellen, maar als de disk vol is kan dat al veel van je problemen verklaren. Eerste jobke is dan kijken wat er allemaal op je disk staat. Een programma als WinDirStat kan je daarbij helpen, vooral omdat hier een versie van bestaat die je op een usb kan zetten (ga naar PortableApps.com). Dat is wel makkelijk als je disk al vol zit ;-)

Je krijgt dan een overzicht van alle folders gerangschikt op inhoud (met een redelijk spectaculair visuele versie eronder). Zoek de grootste blokken uit en kijk of er daar wat kan weggegooid worden.

Als je hierdoor bent, of problemen ondervindt, geef dan maar weer een gil.

Groetjes

Prutske

Bericht door Prutske » 19 nov 2013, 19:30

Bedankt Duiker, maar intussen is mijn IT'er langgewenst, en heeft hij idd extra plaats gemaakt (ik durfde niet al te veel verwijderen, als je iets niet kent, blijf je er beter vanaf al houd ik jouw tips wel bij nu) Het probleem lijkt opgelost, en de zonen hebben chat-, facebook- en spelletjesverbod op de laptop.
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

Plaats reactie