Einde Houvast?

Afspraken en regels.
Hier kun je al je vragen, suggesties en op- of aanmerkingen over de site en/of het forum kwijt.
Neem even de moeite om dit door te nemen.
Bieke
Teamlid

Re: Einde Houvast?

Bericht door Bieke » 17 feb 2014, 23:55

Het aantal bestuursleden is wettelijk bepaald op minimaal 3.
Er is een onderscheid tussen teamleden en bestuur. Als teamlid hoef je geen bestuurder te zijn. Sommigen willen dat ook helemaal niet, want als bestuurder verlies je bv je anonimiteit (bestuurders worden gepubliceerd in het staatsblad).

Qua totaal aantal teamleden vind ik persoonlijk 6 eigenlijk toch wel een minimum. Al moet gezegd dat een klein goed overeenkomend team beter werkt, denk ik, dan een groot team waarin teveel tegenstellingen zijn.

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 18 feb 2014, 18:32

Bieke schreef: Qua totaal aantal teamleden vind ik persoonlijk 6 eigenlijk toch wel een minimum. Al moet gezegd dat een klein goed overeenkomend team beter werkt, denk ik, dan een groot team waarin teveel tegenstellingen zijn.
Wat het laatste betreft heb je wel degelijk een punt.
Maar vraag is wat je ziet onder "tegenstellingen" ...
Verschillende ideeën over bepaalde zaken hoeft daarom het goed draaien van een team niet in het gedrang te brengen.
Is het ook niet beter om met een oneven aantal teamleden te zijn kwestie van bij een eventuele democratische stemming toch een meerderheid te kunnen hebben ?
Allez ... zo ging het er toch aan toe in de "teams" waar ik vroeger in zat.
't Zijn maar gedachten die in me opkomen omdat "dit" (Einde HV) me wel serieus bezighoudt .
“In three words I can sum up everything I've learned about life: it goes on.”
- Robert Frost -

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 18 feb 2014, 18:53

Marc schreef:Is het ook niet beter om met een oneven aantal teamleden te zijn kwestie van bij een eventuele democratische stemming toch een meerderheid te kunnen hebben ?
Het HV team draait op (bijna-)consensus, niet op numerieke meerderheid. :wink:
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 18 feb 2014, 19:18

Werner schreef: Het HV team draait op (bijna-)consensus, niet op numerieke meerderheid. :wink:
Euh... dat is niet helemaal waar. Voor sommige beslissingen streven we naar consensus, voor sommige is een 2/3 meerderheid nodig en voor sommige is een gewone meerderheid nodig. In dat laatste geval beslist bij staking van stemmen, de voorzitter. Daarom heeft een oneven aantal teamleden zeker wel een voordeel.

Maar sinds jouw 2e 'ambtstermijn' lijkt het er idd op dat we alleen met (bijna)-consensus werken :wink:

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 18 feb 2014, 20:12

Bieke schreef:Maar sinds jouw 2e 'ambtstermijn' lijkt het er idd op dat we alleen met (bijna)-consensus werken :wink:
Ik ben dan ook een gemakkelijk mens :whistle:
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

T T

Bericht door T T » 18 feb 2014, 21:50

Werner schreef:
Bieke schreef:Maar sinds jouw 2e 'ambtstermijn' lijkt het er idd op dat we alleen met (bijna)-consensus werken :wink:
das ni meer mee spek schieten maar mee een heel varken tegelijk
ik was het beu om in een cirkeltje te lopen...
Wie de kudde volgt, loopt in de stront

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 18 feb 2014, 22:30

Werner schreef:
Zit ik al een hele tijd na te denken hoe ik hier "beleefd" zou kunnen op reageren .......k'kan beter zwijgen 8)
- Robert Frost -

Bart
Contacteer:

Bericht door Bart » 19 feb 2014, 09:40

Misschien een nuchtere vraag, maar... stel nu dat de VZW Houvast officieel ophoudt te bestaan, hoeft dat dan per sé te betekenen dat de website ook verdwijnt?

alahambra

Bericht door alahambra » 19 feb 2014, 10:00

Bart schreef:Misschien een nuchtere vraag, maar... stel nu dat de VZW Houvast officieel ophoudt te bestaan, hoeft dat dan per sé te betekenen dat de website ook verdwijnt?
Bart,

ik vermoed van wel want zonder moderators en beheerders zal het niveau zeer snel dalen en langzaam maar zeker .. ten dode opgeschreven zijn.
En met welke financiëen ga je de website in de lucht houden ... te zien wanneer de hosting vervalt en als het team hem niet off-line neemt kan de de website nog enkel maanden bestaan na de ontbinding van de vzw.Maar eens de hosting verlopen zal de hostingfirma de website off-line halen.

laat ons hopen dat het zover niet komt

@ het team misschien ook wel tussendoor even een status geven of er zich al kandidaten gemeld hebben...

Grtz A
Success is how high you bounce when you hit the bottom.

Nathesi

Bericht door Nathesi » 19 feb 2014, 11:19

Marc schreef:Verschillende ideeën over bepaalde zaken hoeft daarom het goed draaien van een team niet in het gedrang te brengen.
Is het ook niet beter om met een oneven aantal teamleden te zijn kwestie van bij een eventuele democratische stemming toch een meerderheid te kunnen hebben ?
Vroeger werd er inderdaad voor gezorgd dat er altijd een oneven aantal teamleden was, om bovenstaande reden en om ervoor te zorgen dat de voorzitter geen beslissende stem zou kunnen gebruiken, aangezien het bij Houvast niet de bedoeling is dat er iemand meer te zeggen heeft dan de rest. In de praktijk geeft het aantal leden die garantie niet, want niet iedereen heeft over alles een uitgesproken mening, of er kan iemand even afwezig of minder actief zijn, zodat je zelfs bij een oneven aantal leden in de praktijk toch met een even aantal zit.
Maar goed, het is een interessant punt imho maar dit lijkt me nu niet direct prioritair ;)
Bieke schreef:Het aantal bestuursleden is wettelijk bepaald op minimaal 3.
Dat klopt niet helemaal. Het aantal leden in de RVB is wettelijk minimum 3, tenzij er maar 3 leden zijn, dan mogen het er 2 zijn.
Na het vertrek van Eric zullen er nog 4 teamleden zijn. Zonder nieuwe teamleden zijn er 2 mogelijkheden: ofwel stapt 1 van de overige teamleden in de rvb. Ofwel, als die dat niet willen dan is dat misschien omwille van het langduriger engagement? Er wordt in de oorspronkelijke oproep om nieuwe teamleden toch vermeld dat er nog teamleden zijn die er op termijn mee zouden stoppen dus als dat de reden is, dan kan het ook een oplossing zijn als er nu nog iemand uitstapt, zodat de vzw bestaat uit 3 leden, waarvan 2 in de RVB.

Wettelijk blijft het dan in orde, het geeft wat meer tijd om nieuw bloed te vinden, en wat de dagelijkse opvolging betreft valt het misschien te overwegen om met moderators te werken die geen lid zijn van de vzw. Dat zou een kleiner engagement inhouden waartoe misschien wel meer mensen bereid zijn (waaronder bijvoorbeeld het teamlid dat officieel uit de vzw zou stappen)
Op een dag ontmoetten Vriendschap en Liefde elkaar. Liefde vroeg: "Waarom besta jij, terwijl ik al besta?"
Vriendschap glimlachte en zei: "Om een glimlach te brengen waar jij tranen achterlaat"

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 19 feb 2014, 12:06

Bart schreef:Misschien een nuchtere vraag, maar... stel nu dat de VZW Houvast officieel ophoudt te bestaan, hoeft dat dan per sé te betekenen dat de website ook verdwijnt?
Ja.

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 19 feb 2014, 18:25

Naar wat gaat nu de keuze uit ?
't Kan zijn dat het hierboven al eens werd vermeld maar vind het niet zo onmiddellijk.

Als ik uitga van datgene ik reeds heb vernomen via welke bron dan ook dan vermoed ik dat er één van bestuursleden zou opstappen.
Van de huidige stuurgroep is er m.i reeds iemand enkele maanden geleden opgestapt.

Even fgov 8) geraadpleegd.
Volgens de statuten is het aantal leden onbeperkt maar niet minder dan 3
Dus eigenlijk wanneer er iemand uit de RVB stapt moet er iemand die plaats innemen .

In de statuten staat ook te lezen dat er een jaarlijks ledenbijdrage wordt gevraagd ?
Is dit voor de leden van de RVB of voor alle toetredende leden , dus ook diegene uit de "Stuurgroep" ?

Hopelijk zijn er al kandidaturen binnen ...
En zijn er nog die volop aan't nadenken zijn.

:thumbup:
- Robert Frost -

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 19 feb 2014, 18:31

Marc schreef:In de statuten staat ook te lezen dat er een jaarlijks ledenbijdrage wordt gevraagd ?
Is dit voor de leden van de RVB of voor alle toetredende leden , dus ook diegene uit de "Stuurgroep" ?
Die is al jaar en dag 0 € voor iedereen :wink:

Prutske

Bericht door Prutske » 19 feb 2014, 19:08

Even extra speculaties voorkomen :wink: Ik ben één van de teamleden die vorig jaar is 'bijgesprongen' (op mijn voorstel), omdat ik merkte dat er twee mensen waren opgestapt en omdat ik uit ervaring wist dat het bijzonder krap werken wordt dan. Ik draag Houvast een zeer warm hart toe en lees hier nog altijd mensen voor wie dit forum écht een verschil maakt. Zij maken het de moeite waard om er tijd voor te maken.
Maar ik ben ook een teamlid dat zich soms afvraagt of haar bijdrage nog wel waardevol genoeg is soms (als ancien mag je jezelf af en toe wel eens vraag stellen 8) ) én dat vooral ook een nogal behoorlijk druk privé en professioneel leven heeft, met drie kinderen en een zaak die 6 dagen op 7 open is. Dat betekent dus dat ik met periodes erg 'afwezig' ben en dat het soms ook zwaar is om te combineren (en dan heb ik het vooral over activiteiten). In die omstandigheden lijkt het mij op dit moment niet aangewezen om in de Raad van Bestuur te stappen.
Maar tegelijkertijd kan ik alleen maar beamen dat het bijlezen e.d. eigenlijk niet meer tijd in beslag neemt dan de tijd die de meesten HV'ers hier sowieso al spenderen. Er zijn wel eens situaties die meer tijd of aandacht vragen, maar sinds mijn nieuwe 'ambtstermijn :wink: ' valt dat eigenlijk erg goed mee.
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

linda louisa

Bericht door linda louisa » 19 feb 2014, 19:17

Werner schreef:
Ik wil ook nog een tijd door gaan :yes:

mijn zoon zegt dat ik dan maar in t bestuur moet gaan want "iedereen vindt het wrs erg maar niemand doet er iets aan"...toch prachtig, die jeugdige, simpele rechtlijnigheid... 8)
"This hole in my heart is in the shape of you and no-one else can fit it.
Why would I want them to?"
Jeanette Winterson

Imke

Bericht door Imke » 19 feb 2014, 19:56

linda louisa schreef:
Werner schreef:
Ik wil ook nog een tijd door gaan :yes:

mijn zoon zegt dat ik dan maar in t bestuur moet gaan want "iedereen vindt het wrs erg maar niemand doet er iets aan"...toch prachtig, die jeugdige, simpele rechtlijnigheid... 8)
:goodpost:
The world is too round to sit in a little corner

Nathesi

Bericht door Nathesi » 19 feb 2014, 21:09

Marc schreef:In de statuten staat ook te lezen dat er een jaarlijks ledenbijdrage wordt gevraagd ?
Om verwarring te voorkomen:
leden = iedereen die in het team zit, dus leden van de rvb + gewone leden = de AV
toegetreden leden = iedereen die bij HV geregistreerd is
Marc schreef:Even fgov 8) geraadpleegd.
Volgens de statuten is het aantal leden onbeperkt maar niet minder dan 3
Dus eigenlijk wanneer er iemand uit de RVB stapt moet er iemand die plaats innemen .
En dit gaat dus ook over het totaal aantal leden, dat is gewoon de wettelijke bepaling die in de statuten staat. Het totaal aantal leden moet altijd meer zijn dan het aantal leden in de RVB, dus met 2 leden in de RVB moet er nog minstens 1 gewoon lid zijn, in totaal 3 dus (vandaar dat slechts 2 leden in de RVB toegestaan is als er maar 3 leden zijn, anders is er geen gewoon lid meer)
Op een dag ontmoetten Vriendschap en Liefde elkaar. Liefde vroeg: "Waarom besta jij, terwijl ik al besta?"
Vriendschap glimlachte en zei: "Om een glimlach te brengen waar jij tranen achterlaat"

Marc
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Marc » 20 feb 2014, 12:50

prutske2005 schreef:Even extra speculaties voorkomen ....
Wélke speculaties ??

'k Moet eerlijk dat ik bij't eerste keer lezen dacht ..."wat komt die speculaas daar nu tussen doen ??" ....
Voor bij de koffie tijdens vergaderingen ?? :roll:
- Robert Frost -

anon

Bericht door anon » 23 feb 2014, 19:13

Momenteel zit ik nog niet op het droge, dus ik ben nog niet op de juiste plaats om serieuze engagementen aan te gaan. Echter, als HV kan verderbestaan dan doe ik graag iets terug. Is sponsoring voor de site bvb ook een issue of is het enkel tijd kunnen maken om te modereren etc?
[Papaoutai :: Tout le monde sait comment on fait des bébés mais personne sait comment on fait des papas :: Stromae]

Nathesi

Bericht door Nathesi » 23 feb 2014, 20:56

anon schreef:Momenteel zit ik nog niet op het droge, dus ik ben nog niet op de juiste plaats om serieuze engagementen aan te gaan.
Groot gelijk, dat is ook 1 van de redenen waarom gevraagd wordt dat men minstens 6 maand lid is (oorspronkelijk een jaar trouwens). Dat is een absoluut minimum, maar eigenlijk is het gewoon de bedoeling dat teamleden mensen zijn die Houvast zelf al wat minder nodig hebben ;)
anon schreef:Is sponsoring voor de site bvb ook een issue of is het enkel tijd kunnen maken om te modereren etc?
Donaties zijn altijd welkom.

In de rubriek Wat je moet weten over de vzw vind je het rekeningnummer (topic 'nieuw rekeningnummer') en daar staat ook een topic met alle verslagen van algemene vergaderingen, inclusief financiële verslagen (kwestie van wat in te kunnen schatten wat er met je geld gebeurt, maar je mag er gerust in zijn dat er verstandig mee omgesprongen wordt ;)

Plaats reactie