moederbord

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
090801

moederbord

Bericht door 090801 » 19 jun 2009, 17:36

Is het mogelijk dat een moederbord zomaar zonder reden "ploef" zegt en ne computer van 2 jaar en 3 maanden oud naar de vaantjes is?
Volgens de heren van Dell zou de reparatie 500 Euro kosten en naar 't schijnt hang je bij Dell vast aan hun onderdelen?
Klopt dat?

Not with me too

Re: moederbord

Bericht door Not with me too » 19 jun 2009, 18:04

Peter,

het kan maar volgens mij weinig waarschijnlijk (maar het kan). Op afstand een diagnose stellen is moeilijk, maar de hamvraag is: wat doet de computer nog ? Draaien de ventilatoren in de voeding en op de processor nog ? Draaien die niet meer, dan kan je voeding kapot zijn (ong 45 €) of kan er een kortsluiting op je mobo zitten. Heb je al een hardware-matige reset van je mobo gedaan ( door een switch te verzetten en weer te zetten) ? Er kan ook een kortsliuting elders op je computer zitten, maar zoals ik zei, op afstand moeilijk te determineren.

De rest laat ik over aan de computer-whizz-kids hier op het forum.

mvg

Peter schreef:Is het mogelijk dat een moederbord zomaar zonder reden "ploef" zegt en ne computer van 2 jaar en 3 maanden oud naar de vaantjes is?
Volgens de heren van Dell zou de reparatie 500 Euro kosten en naar 't schijnt hang je bij Dell vast aan hun onderdelen?
Klopt dat?

miaauw

Bericht door miaauw » 19 jun 2009, 18:10

het is mogenlijk

Maar, krijg je nog pieptonen, draait uw voeding nog, draait uw fann op uw processor nog?

Enfin, aan dell hang je idd vast voor onderdelen

Not with me too

Bericht door Not with me too » 19 jun 2009, 18:27

Zonder reclame te willen maken, ik verkoop een fatsoenlijke computer voor huisgebruik voor 449 Euro. Beter dan 500 Euro voor Dell's reparatie en twee jaar garantie van de fabrikant. Mijn jarenlange ervaring leert mij GEEN merkcomputers te kopen, wegens te dure wisselstukken en een hartinfarct bij herinstallatie van het besturingssysteem (--> alles kwijt).

090801

Bericht door 090801 » 19 jun 2009, 18:38

Voor de goei verstaanders.
Mijn masjien doet het nog, het is die van mijn ex.
Die lekkere tisten van Dell toch, hang ik vast aan hun onderdelen en sturen ze de factuur voor de telefonische interventie waarbij mijn ex, bijgestaan door een helpdesker, de computer uiteen heeft gevezen en alle hardware nagekeken binnen het uur naar mij(Factuur staat op mijn naam.).
Blijkbaar wist dien Einstein van Dell via de foon te kunnen bepalen dat het moederbord stuk is.
Ik vind dat toch raar hoor.

Ze gaat de informatie van de harde schijf halen en dan komt die pc terug naar hier.
De onderdelen die dan eventueel niet stuk zijn kunnen voor mijn bakske dienen.
Haar vriend heeft haar uit de nood geholpen met een iets ouwere Dell.
Tegen dan kan ik 'ns bekijken wat er allemaal nog kan, of niet :?

Mijn ervaring had me ook moeten vertellen dat ik beter, net als bij mijn eerste pc, ik het systeem laat samenstellen door niet onderdelenfabrikant gebonden verkopers.

yyssolde

Bericht door yyssolde » 19 jun 2009, 19:17

Ik heb toch ook al een een paar keer beroep gedaan op een helpdesk (ander merk weliswaar, HP en OKI, maar het principe van bijstand helpdesk zal wel hetzelfde verlopen). Ze laten je dan idd vanalles opendoen en nakijken om zo het probleem vast te stellen. Dus of dat nu zo raar is?

090801

Bericht door 090801 » 19 jun 2009, 21:45

Voor software problemen kan ik er in komen.
Die hulp heb ik ook al gebruikt maar hardware ... zou kunnen.

Manouchi

Re: moederbord

Bericht door Manouchi » 19 jun 2009, 22:38

Peter schreef:Is het mogelijk dat een moederbord zomaar zonder reden "ploef" zegt en ne computer van 2 jaar en 3 maanden oud naar de vaantjes is?
Zeker niet onmogelijk!
Nieuwe pc (Acer), na 7 mnd nieuw moederbord en na 23 mnd weer van datte.
Dus in een tijdspanne van nog geen 2 jaar 2x moederbord vervangen,
gelukkig nog in garantie.
Aan de horizon schitteren mijn idealen.
Ze lijken onbereikbaar.
Maar vol vertrouwen in hun schoonheid
volg ik de weg die ze mij wijzen.

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 20 jun 2009, 05:52

Als Dell voor een nieuw moederbord 500 euro durft te vragen, zijn dit schandalige praktijken.

Ik weet niet of Dell, zoals sommige andere merken, afwijkende afmetingen en aansluitingen gebruikt voor moederborden maar anders kan je er beter zelf ééntje in plaatsen.

Nic

090801

Bericht door 090801 » 20 jun 2009, 07:37

Cyber schreef:Als Dell voor een nieuw moederbord 500 euro durft te vragen, zijn dit schandalige praktijken.
Dat is de prijs voor de herstelling en de verplaatsing enz.
Als A erin geslaagd is om de data van de harde schijf te halen komt die pc naar hier en wil een collega eens bekijken of het effectief het moederbord is.
Zo ja schijnt hij wel een paar mogelijkheden te weten om alsnog aan een moederbord te raken, zelfs van Dell, tegen een pak minder centen.
Met dat plaatsen wil hij wel een handje helpen.

Vind het gewoon zo spijtig omdat ik in die pc echt wel een hoop tijd heb gestoken om een goei systeem samen te stellen voor grafische bewerkingen.
Weet je nog? Die met dat supersiek scherm.

Volgens mij zijn de praktijken van Dell er vooral op gericht om te verkopen.
Wat vind je van een factuur van 30 Euro voor een telefonische interventie?
Alhoewel A herhaaldelijk heeft gezegd dat de pc niet meer op het factuuradres staat, haar email en thuisadres heeft doorgegeven, is het blijkbaar nog te veel gevraagd om de rekening naar het juiste adres te sturen.

alahambra

Bericht door alahambra » 20 jun 2009, 20:07

Peter ,

Je staat er mischien niet bij stil maar ook een helpdesk aan de telefoon moet betaald worden..

Ik weet niet hoe oud je pc is peter ...Maar Dell rekent met forfaits....had je die paar euros meer betaald dan had je 5 jaar onsite Next business day.En dan ben je meteen gerust tot de end of life van je pc
alles heeft zijn prijs....

@ Not with me to je maakt reclame 8)

en mijn jarenlange ervaring (20 jaar ondertussen) leert me ook dat lowbudget pc's ook hun problemen hebben.lekkende elco 's door minderwaardige onderdelen etc.
Maar je mag mij altijd eens vertellen hoe je dat doet pc voor 499 met licenties voor alle software die er op staat ..(als ik weet dat een vista home al een goede 130 € kost want xp is niet meer te krijgen in oem) en als ik het verhaal van Peter lees werkt hij grafisch dus vergeet ook je micro ATX met alles onboard en neen niet over linux beginnen hé.En ik wil je een pc van 5 jaar oud zien herstellen ..je vind gewoon dat moederbord niet meer (lees sockket) ...enkel fabrikanten als dell,hp,lenovo etc houden onderdelen die ouder zijn op voorraad om aan dit soorten vragen te gemoet te komen.

tot slot Peter

geef ik je de raad even naar een pcboer te stappen en hem te vragen of hij het moederbord kan vervangen als dit het probleem is..
reken ook maar een herinstallatie bij de prijs dus ik vrees dat je toch zeker 200€ a 250€ kwijt zal zijn of meer..

of de aanschaf van een nieuwe pc te overwegen

Cyber
Contacteer:

Bericht door Cyber » 21 jun 2009, 06:37

Je kan beter aan iemand vragen die zelf al een paar pc's in elkaar gestoken heeft om er eens naar te kijken en je eventueel te helpen om een geschikt moederbord te vinden en dit te installeren. Een herinstallatie kan je dan makkelijk zelf doen.

Low-budget pc's hebben inderdaad ook hun problemen maar er zijn steeds upgrades mogelijk, het is niet zo moeilijk om zelf voor vervanging te zorgen. Dat heb je met merk pc's wel.

Onlangs probeerde ik in een HP DX5150 mini tower het moederbord te vervangen met een MSI model, een m-ATX bordje. Alles paste netjes maar de aansluitingen voor de power, HD Led, reset switch etc... waren totaal anders en niet gedocumenteerd. Dus dat werd uittesten en nieuwe connectors plaatsen, wat uiteindelijk wel gelukt is.

Uiteraard betaal je voor een helpdesk, voor een herinstallatie of reparatie maar als het kan vermijden, zeker doen. :)

Nic

090801

Bericht door 090801 » 22 jun 2009, 06:08

alahambra schreef:Ik weet niet hoe oud je pc is peter ...Maar Dell rekent met forfaits....had je die paar euros meer betaald dan had je 5 jaar onsite Next business day.En dan ben je meteen gerust tot de end of life van je pc
alles heeft zijn prijs....
Als reeds gemeld is de pc die van mijn ex en hij is 2 jaar en 3 maanden oud, net 3 maanden uit garantie.
Die "paar" Euro's zijn er toch wel wat en hoe lang is dan end of life?
30 Euro om telefonisch te laten weten dat je pc eigenlijk niet te herstellen is bij de leverancier vind ik veel.

Ik zit zelf in de herstelbranche, niet van computers en zo, en bij ons zijn de bestekkosten 25 Euro maarrrrrrr ... dan heeft een technieker zelf het toestel gedemonteerd en deftig nagekeken.
Voor een telefonische interventie rekenen we niks.
Zoiets heet service na verkoop.

Ik zal wel zien wat er nog te fiksen valt of niet.
In het slechtste geval heb ik nog een hoop goeie onderdelen over voor mijn pc.

Geplaatst na 22 uren 23 minuten 26 seconden:
Cyber schreef:Je kan beter aan iemand vragen die zelf al een paar pc's in elkaar gestoken heeft om er eens naar te kijken en je eventueel te helpen om een geschikt moederbord te vinden en dit te installeren. Een herinstallatie kan je dan makkelijk zelf doen.
Net een mailtje gekregen dat m'n ex de zaak voor een prikje kan laten herstellen.

Plaats reactie