Privacy instellingen

Vragen en antwoorden over het gebruik van allerhande internettoepassingen.
Plaats reactie
Iris

Privacy instellingen

Bericht door Iris » 03 jan 2016, 09:32

Voor de facebook kenners onder ons: ik zit met een nogal lastige situatie.
Ik heb 2 mensen op facebook zitten die er hun hobby van maken om mijn reilen en zeilen te volgen / controleren. Op zich is dat niet zo erg, ik doe niets wat niet mag gezien worden :lol: maar het wordt wel genant als ze ook bij "mijn vrienden" die hun van haar noch pluim kennen beginnen op "vind ik leuk" beginnen te klikken of commentaar geven. Ik word er zelfs door sommige mensen al op aangesproken :oops: .
Nu is mijn vraag: kan ik ergens een instelling aanpassen zodat enkel hetgene ikzelf plaats nog zichtbaar is voor mijn vrienden? En er dus niet kan nagekeken worden bij wie ik reageer op iets persoonlijk en dergelijke?
Alvast bedankt voor de tips!

kaat1

Re: Privacy instellingen

Bericht door kaat1 » 03 jan 2016, 10:00

hey
als je een bericht plaatst op facebook kan je ofwel kiezen om te plaatsen bij je vrienden.. of je kan zelfs een lijst aanmaken naar welke van je vrienden..
je kiest dan voor plaatsen... en het vak ernaast meer opties...aangepast en dan plaats je het bericht voor jouw geselecteerde vrienden..
opgelet als je erna nog iets plaatst wat ook door anderen gezien mag worden, pas je dit opnieuw aan ..

reintje

Bericht door reintje » 03 jan 2016, 10:12

Beter nog, klik in facebook op het pijltje in de rechterbovenhoek, klik dan in de keuzelijst op instellingen. Zo open je een nieuwe pagina waar je in de keuzelijst aan de linkerkant "privacy" aanklikt. In die pagina kan je kiezen wie je posts kan zien. Je kan die personen ook blokkeren, staat onder "privacy", dan krijgen ze niets meer van jou te zien (lijkt me in jouw geval de beste optie...)
Succes, en laat even weten of het lukt.
live and let live

Iris

Bericht door Iris » 03 jan 2016, 10:32

Bedankt voor de tips, dames :wink: maar dat kende ik al.
Het is geen probleem dat ze mijn posts zien, dus die hoef ik niet af te schermen.
Het probleem is eerder wanneer ik bv. met jullie bevriend zou zijn op facebook en ik klik leuk op jullie foto of ik reageer hierop. Dan zien zij dit ook allemaal (en die 2 leukerds vinden het dan ook leuk om hierop te reageren enz terwijl ze jullie helemaal niet kennen!). Ik vroeg me af of ik de privacy van mijn vrienden kan afschermen in facebook. Ik weet niet of ik me duidelijk uitdruk? :?

kaat1

Bericht door kaat1 » 03 jan 2016, 10:45

als zij geblokkeerd zijn kunnen zij jouw bericthten toch niet zien?
al begrijp ik wat je bedoeld hoor, idd als zij jouw vrienden zijn, en jij klikt iets aan reageert erop dan ziet iedere vriend van jou dat ook, en kan ook reageren,
ik vind dat persoonlijk soms ook heel vervelend,omdat ik die mensen dan totaal niet ken.. en iedereen bij jou ziet het ook staan..

weet niet hoe je dit kan doen, tenzij je vrienden hun instellingen veranderen misschien, soms krijg ik een bericht van men dochter, enkel voor mij, als ik reageer en wil klikken op plaatsen krijg ik een waarschuwing dat zij dit enkel voor mij zet, en ik bij het te plaatsen kan veranderen.. dus het moet wel kunnen hoor..ligt volgens mij dan aan diegene die het bericht plaatst zijn instellingen.. :think:
benieuwd of iemand hier wel de oplossing voor kent..

Iris

Bericht door Iris » 03 jan 2016, 11:02

Door omstandigheden kan ik die 2 personen niet blokkeren... ik ben ergens verplicht om ze te vriend te houden als je begrijpt wat ik bedoel :wink: .

Prutske

Bericht door Prutske » 03 jan 2016, 11:31

Je kan je vrienden indelen in groepen: kennissen, goede vrienden, vrienden. En daarna kan je bepalen wie wat te zien krijgt. Ik zou hen als kennissen zetten, en ervoor zorgen dat je je privacy zo instelt dat alleen vrienden je posts te zien krijgen.
Via privacy en dan berichten kan je ook aangeven welke personen je posts niet mogen zien. De mensen die je op die manier subtiel blokkeert, merken dat zelf niet want ze krijgen nog wel je profiel e.d. te zien (al kunnen ze natuurlijk wel 2 en 2 optellen als ze snugger genoeg zijn :D )
Afbeelding
Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist. (David Ben-Goerion)

roodkapje

Bericht door roodkapje » 03 jan 2016, 11:33

Volgens mij kunnen alleen jouw andere vrienden hun instellingen veranderen zodat alleen jij hun posts ziet en niet de "vrienden van je vrienden" die 2 dus...

Hun instellingen zijn niet streng genoeg dus het ligt niet aan jou.

Denk ik :-). Zoveel ken ik er eigenlijk ook niet van.

Iris

Bericht door Iris » 03 jan 2016, 11:46

Prutske schreef:De mensen die je op die manier subtiel blokkeert, merken dat zelf niet want ze krijgen nog wel je profiel e.d. te zien (al kunnen ze natuurlijk wel 2 en 2 optellen als ze snugger genoeg zijn :D )
:lol:

'k Vrees dat eentje sowieso snugger genoeg is... ze heeft mij tenslotte op de wereld gebracht :lol: .

'k Weet het, het is mijn mama maar het is knap lastig als je mama je in genante situaties begint te brengen op facebook...

Iris

Bericht door Iris » 03 jan 2016, 11:49

roodkapje schreef:Volgens mij kunnen alleen jouw andere vrienden hun instellingen veranderen zodat alleen jij hun posts ziet en niet de "vrienden van je vrienden" die 2 dus...

Dat dacht ik ook. Ik hoopte dat er een mogelijkheid was om dit zelf aan te passen maar zal dus niet lukken.

Ach ja, dan zullen mijn bezigheden op facebook heel wat minder worden.

Bieke
Teamlid

Bericht door Bieke » 03 jan 2016, 12:54

Iris schreef:
roodkapje schreef:Volgens mij kunnen alleen jouw andere vrienden hun instellingen veranderen zodat alleen jij hun posts ziet en niet de "vrienden van je vrienden" die 2 dus...

Dat dacht ik ook. Ik hoopte dat er een mogelijkheid was om dit zelf aan te passen maar zal dus niet lukken.

Wat Roodkapje zegt klopt.
Men moet dus niet bij jou komen klagen maar zelf zijn privacy-instellingen aanpassen :wink:
En jij moet dus eigenlijk niet jouw bezigheden op FB aanpassen... eenieder heeft zelf in de hand wie wat van hem/haar kan zien op FB

waarom

Bericht door waarom » 03 jan 2016, 18:34

je kan dit wel zelf aanpassen : je klikt bovenaan op je knop "instellingen" en onderaan zie je een lijn in het blauw "bekijk meer instellingen". Hierop klikken en je krijgt een nieuw scherm. Links staat een rubriek 'tijdlijn en taggen" Hierop klikken. Als je dan bij "wie kan zien wat anderen op je tijdlijn plaatsen" op bewerken duwt krijg je een schermpje dat je kan openklikken. Bij mij staan dit ingesteld op ' alleen vrienden". ( je kan de rubriek erboven best ook zo aanduiden)

Werner
Teamlid

Bericht door Werner » 03 jan 2016, 20:45

waarom schreef:Als je dan bij "wie kan zien wat anderen op je tijdlijn plaatsen" op bewerken duwt krijg je een schermpje dat je kan openklikken.
Voor zover ik deze discussie gevolgd heb heeft Iris een probleem telkens ze reageert op een bericht op de tijdlijn van iemand anders (niet op haar eigen tijdlijn).
No one is useless in this world who lightens the burdens of another (Charles Dickens)

Iris

Bericht door Iris » 04 jan 2016, 10:41

Werner schreef:
waarom schreef:Als je dan bij "wie kan zien wat anderen op je tijdlijn plaatsen" op bewerken duwt krijg je een schermpje dat je kan openklikken.
Voor zover ik deze discussie gevolgd heb heeft Iris een probleem telkens ze reageert op een bericht op de tijdlijn van iemand anders (niet op haar eigen tijdlijn).
:yes:

Liesiii

Bericht door Liesiii » 04 jan 2016, 12:27

Iris schreef:
Prutske schreef:De mensen die je op die manier subtiel blokkeert, merken dat zelf niet want ze krijgen nog wel je profiel e.d. te zien (al kunnen ze natuurlijk wel 2 en 2 optellen als ze snugger genoeg zijn :D )
:lol:

'k Vrees dat eentje sowieso snugger genoeg is... ze heeft mij tenslotte op de wereld gebracht :lol: .
Iris schreef:

Subtiel blokkeren of bezigheden minderen, als beide opties hetzelfde resultaat hebben zou ik voor de optie van Prutske kiezen, moet je niet steeds nadenken of je wel of niet zou reageren (en kan je bij vragen van 'de snuggeren' nog steeds zeggen dat je minder actief op FB bent 8)
ouders kunnen weten en tegelijk zo hulpeloos zijn

Peter

Bericht door Peter » 25 jul 2016, 12:01

Om hier nog even op terug te komen.
Die privacy houdt maar zo lang stand als mensen die effectief respecteren.
De afgelopen weken krijg ik verhalen te horen die ik gewoon niet wil horen van mensen die FB vooral zien als 1 groot roddelmasjien, niks aan te doen behalve vragen of ze die verhalen aub niet aan mijn oren willen komen hangen.
Alles wat je daar opzet is publiek hoe je instellingen ook staan.
Wat een kind niet ontvangt kan het later zelden geven.

Plaats reactie